
تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی
مدیر پوینت :هوش مصنوعی (AI) بازاریابی را تغییر داده و فرصتهای جدیدی را برای شرکتها و بهینهسازی استراتژیهای بازاریابی خود باز کرده است.
تأثیر پیشرفت های فعلی هوش مصنوعی در حال حاضر تقریباً در ذهن همه افراد است. در این راستا، شرکت بین المللی Deloitte که یکی از بزرگترین برند های جهانی در بخش تجارت است، در یک نظرسنجی، 2620 کارشناس هوش مصنوعی در سراسر جهان شناختی از وضعیت فعلی توسعه هوش مصنوعی در شرکت های خود ارائه کردند.
بازار هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه و تکامل است و 94 درصد از پاسخ دهندگان در جهان موافق بودند که این فناوری برای آینده سازمان هایشان مهم است. هوش مصنوعی پیامدهای بسیار زیادی دارد که انسان به سختی قادر به سنجش مقیاس زیر است:
برای مثال، از شخصیسازی محتوا تا خودکارسازی وظایف، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که کمپینهای بازاریابی را مؤثرتر و کارآمدتر کند. در این نوشته سایت مدیر پوینت ، پنج تأثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی و نحوه استفاده شرکتها از تغییر در ترکیب هوش مصنوعی را بیان میگردد.
1- هوش مصنوعی در تحقیقات بازار
بهبود تجزیه و تحلیل داده ها از طریق هوش مصنوعی، هوش مصنوعی می تواند به تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده ها و ارائه شناخت که برای بازاریابی حیاتی هستند کمک کند. با توانایی شناسایی الگوها و روندها در کلان داده، بازاریابان می توانند بینش ارزشمندی در مورد رفتار مشتریان خود به دست آورند، روندها و پیشرفت ها را بسنجید و استراتژی های بازاریابی خود را بر این اساس تنظیم کنند. این مساله مهم است ، زیرا تجزیه و تحلیل دقیق هوش مصنوعی می تواند یک مزیت رقابتی متمایز ایجاد کند.
با استفاده از هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل دادهها را میتوان خودکار کرد و کارهایی که قبلاً برای کارمندان زمانبر و تکراری بودند، اکنون میتوانند توسط هوش مصنوعی در کسری از زمان تکمیل شوند. این باعث صرفه جویی در زمان و افزایش کارایی فرآیندها می شود. با این حال، عوامل مرتبطی که هنوز باید در تأثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی در نظر گرفته شوندرا نباید نادیده گرفته شوندنظیر : قابل اعتماد بودن، شفافیت، باز بودن فناوری و اطمینان قانونی!
2. شخصی سازی از طریق هوش مصنوعی
شخصی سازی محتوا نقش مرتبطی در بازاریابی دارد. هوش مصنوعی می تواند به ایجاد محتوای شخصی سازی شده بر اساس علایق و ترجیحات کاربر کمک کند. هوش مصنوعی میتواند از دادههای تعاملات با برند برای ارائه پیشنهادات و ایجاد کمپینهای شخصی بر اساس نیازها و ترجیحات فردی مرتبط هر مشتری استفاده کند.
این موضوع منجر به تعامل بیشتر مشتری، افزایش فعالیت مشتری و تجربه بهتر مشتری می شود.
نمونههای مشخصی که به لطف هوش مصنوعی شخصیسازی را در بازاریابی موفقتر میکنند مثل : تبلیغات شخصی، محتوای های شخصی یا بازاریابی ایمیلی هستند.
مبارزه با حیله های هوش مصنوعی
با ادغام هوش مصنوعی در این فرآیندها می توان از پتانسیل بزرگ آن استفاده کرد. داده های جمع آوری شده، که بر اساس آن پیشنهادات مربوط به نیازها تولید میشوند، نقش اساسی ایفا می کند – زیرا هوش مصنوعی به طور موثر به هدف اصلی تقویت وفاداری مشتری دست می یابد.
3. ساخت تبلیغات با هوش مصنوعی
استفاده از یک راه حل هوشمند هوش مصنوعی می تواند تأثیر زیادی بر موفقیت تبلیغات شرکت در آینده داشته باشد و تبلیغات موثرتری را به همراه داشته باشد. هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل رفتار کاربران و انتخاب تبلیغات بر اساس علایق و ترجیحات آنها به بهینه سازی تبلیغاتی کمک کند. این منجر به نرخ کلیک بالاتر و بهبود بازگشت سرمایه برای بودجه بازاریابی می شود.
4. افزایش کارایی از طریق اتوماسیون
یکی دیگر از تأثیرات، خودکارسازی وظایف است. ، هوش مصنوعی میتواند کارهایی را که معمولاً به زمان و تلاش زیادی نیاز دارند، مانند ایجاد گزارشها یا کمپینهای نظارتی، خودکار کند.
این فرآیندهای دستی از طریق اتوماسیون کارآمد می شوند و در زمان با ارزش بازاریابان صرفه جویی می کنند و به آنها اجازه می دهند بر روی وظایف استراتژیک تر تمرکز کنند. از این گذشته، زمان به معنای پول است و نکته کلیدی در بازاریابی، صرف زمان نیست، بلکه سرمایه گذاری در آن است!
5. انقلاب در پیش بینی رفتار مشتری
شرکت های بیشتری به استفاده از هوش مصنوعی، به ویژه در بازاریابی دیجیتال تمایل دارند. با این حال، در حال حاضر، هنوز پتانسیل های دست نخورده زیادی در این زمینه وجود دارد. با این حال، این امر قطعا در آینده تغییر خواهد کرد، زیرا برای ادامه فعالیت موفق در بازار، شرکت ها باید مشتری محور و داده محور شوند.
هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل داده های تعاملات و تراکنش های قبلی و خودکارسازی آن از طریق الگوریتم های یادگیری به پیش بینی رفتار مشتری کمک کند. با پیش بینی رفتار مشتری، بازاریابان می توانند پیشنهادات شخصی ایجاد کنند و کمپین های بازاریابی خود را بر این اساس تنظیم کنند تا به نتایج بهتری دست یابند. بازاریابی هدفمند به معنای اقدام مشتری محور و درک دقیق است – بنابراین در نتیجه، هرچه بینش بیشتری از طریق استفاده بهینه از منابع موجود از طریق هوش مصنوعی امکان پذیر باشد، احتمال موفقیت تجاری پایدار بیشتر خواهد بود.
خلاصه و سرانجام
به طور کلی، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بازاریابی را متحول کند و به شرکت ها کمک کند تا استراتژی های بازاریابی خود را بهینه کنند. از شخصیسازی محتوا تا خودکارسازی وظایف، راههای زیادی وجود دارد که هوش مصنوعی میتواند بازاریابی را بهبود بخشد.
شرکتهایی که استفاده از هوش مصنوعی را در بازاریابی انتخاب میکنند، میتوانند بینشهای ارزشمندی به دست آورند و کمپینهای مؤثرتری برای دستیابی به اهداف تجاری خود ایجاد کنند.
هوش مصنوعی مفید اما خطر ناک
بنابراین، به طور خلاصه: هوش مصنوعی یک مزیت رقابتی ارائه می دهد و نشان دهنده آینده امیدوارکننده ای در بازاریابی برای مشاغل است. همچنین این یک واقعیت است که هوش مصنوعی هیچ محدودیتی ندارد و از این پس به صورت موذیانه بر تمام حوزه های زندگی روزمره ما تأثیر خواهد گذاشت.